David Lomon, el darrer brigadista anglès

Mor David Lomon, darrer brigadista internacional anglès

L’amic Oriol Costa, ha fet un bon apunt al seu mur de FB (que usa com si d’un blog es tractés, dificultant-nos revisar tranquilament l’arxiu), en motiu de la mort de David Lomon, el darrer brigadista internacional anglès, mort aquesta setmana. Com que l’Oriol ha expressat molt bé l’apreci i el respecte que tenim als que formen la meva pàtria, us deixo la seva cita:

Als 18 anys, David Lomon va decidir marxar cap a un país que no coneixia, a lluitar al costat de gent a qui no coneixia però que sabia que eren el seus, contra un enemic a qui coneixia perfectament. Va morir fa un parell de dies i era el darrer brigadista internacional britànic viu. Les pàtries són les lluites i els companys. Que la terra et sigui lleu, company. Visca la 15 Brigada!

A més d’aquesta cita, n’Oriol, n’ha rescatat una de Dolores Ibarruri, la Passionària:

“Contadles cómo, atravesando mares y montañas, salvando fronteras erizadas de bayonetas, vigiladas por perros rabiosos deseosos de clavar en ellos sus dientes, llegaron a nuestra patria como cruzados de la libertad, a luchar y a morir por la libertad y la independencia de España, amenazadas por el fascismo alemán e italiano. Lo abandonaron todo: cariños, patria, hogar, fortuna, madre, mujer, hermanos, hijos y vinieron a nosotros a decirnos: «¡Aquí estamos»!, vuestra causa, la causa de España es nuestra misma causa, es la causa de toda la humanidad avanzada y progresiva.
Sois la historia, sois la leyenda, sois el ejemplo heroico de la solidaridad y de la universalidad de la democracia, frente al espíritu vil y acomodaticios de los que interpretan los principios democráticos mirando hacia las cajas de caudales o hacia las acciones industriales que quieren salvar de todo riesgo.
No os olvidaremos, y, cuando el olivo de la paz florezca, entrelazado con los laureles de la victoria de la República española, ¡volved!…
Volved a nuestro lado, que aquí encontraréis patria los que no tenéis patria, amigos, los que tenéis que vivir privados de amistad, y todos, todos, el cariño y el agradecimiento de todo el pueblo español, que hoy y mañana gritará con entusiasmo: ¡Vivan los héroes de las Brigadas Internacionales!”
– Dolores Ibárruri, 1938

I finalitza enllaçant aquesta magnífica versió d’un dels meus himnes: